Skip to main content

In gesprek met Rico Schavemaker – directeur-eigenaar Schavemaker Logistics & Transport

Het was een groots moment. Op 1 februari nam Schavemaker de eerste 100% elektrische truck in gebruik. Als het aan directeur-eigenaar Rico Schavemaker ligt de eerste in een lange reeks. Schavemaker heeft de ambitie om een duurzaam transportsysteem te creëren, maar werkt ook aan andere duurzaamheidsinitiatieven om de impact op het milieu te minimaliseren.

Transport- en logistiekbedrijf Schavemaker is sinds 1982 gevestigd op de Lijndenweg 17, maar bestaat al sinds 1967. “Mijn vader is destijds begonnen in Assendelft. Maar omdat onze belangrijkste klant, TATA Steel (toen nog Hoogovens) In Velsen zat, besloot hij met het bedrijf naar Beverwijk te verhuizen. Daarna ging het snel, we werden groter en groter, deden een aantal overnames en inmiddels werken er 550 mensen bij ons. We hebben tal van warehouses, kantoren in Nederland, Duitsland, Polen, Slowakije en Bulgarije en 250 vrachtwagens van de hoogste kwaliteit, waarvan nu de eerste emissieloos is. De kracht van onze groei is ongetwijfeld onze bedrijfscultuur: down-to-earth. We hebben korte lijnen tussen de directie en de werkvloer en nemen samen snel beslissingen. We waarderen onze mensen, creëren prettige werkomstandigheden én hebben goed materieel. En dat wordt beloond met veel lange arbeidscontracten, een laag ziekteverzuim en lange relaties met klanten.”

De eerste elektrische truck. Hoe groots is die stap?
“Heel belangrijk, zeker voor onze sector. Want met de inzet van deze emissieloze truck wordt niet langer gebruikgemaakt van een verbrandingsmotor en verbeteren de werkomstandigheden enorm. Bedenk je maar eens wat de impact is. De truck rijdt voortdurend heen en weer tussen TATA Steel in Velsen en Laura Metaal in Velsen-Noord. Ladingen worden opgehaald in de vele fabrieken op het terrein van TATA Steel en gebracht naar de vele warehouses van Laura Metaal. Per 12 uur doen we zo’n 5 tot 6 transporten. Dat komt neer op zo’n 80 emissieloze transporten per week. De truck is pas net in gebruik, maar de eerste berichten zijn zeer goed en operationeel is alles ook onder controle. Belangrijk om te benoemen is dat we die emissieloze truck willen opladen met de zonne-energie van de panelen op het dak van de warehouses. We zijn nu in overleg met een softwarebedrijf om te kijken of we automatisch kunnen inregelen dat de truck op zaterdag wordt opgeladen in de uren dat de zon schijnt. Dan hebben we voor dit voertuig dus ook geen stroom meer uit het net nodig. Dat zou natuurlijk extra mooi zijn.”

Betekent dit dat jullie het aantal elektrische trucks willen uitbreiden?
“Uiteindelijk willen we toewerken naar een duurzaam transportsysteem. Maar deze elektrische truck heeft een actieradius van 300 kilometer. Dat is perfect voor het transport tussen TATA Steel en Laura Metaal, maar niet voor middellange afstanden, waar we voor een groot deel van onze business mee te maken hebben. Daarvoor hebben we een actieradius van 700 tot 800 kilometer nodig en zover zijn de ontwikkelingen simpelweg nog niet. Maar de ontwikkelingen gaan snel en de verwachting is dat batterijen over 5 jaar die afstanden wél aankunnen. En ja, dan kan die verduurzaming van het transport ineens heel hard gaan. Die innovaties houden we dus heel goed in de gaten. Overigens zetten we al wel sinds 2019 een elektrische trein in tussen Nederland en Polen. Elke week gaan er 80 ladingen vanuit Nederland over dat spoor naar Polen en gaan er ook weer 80 ladingen terug. We merken dat er veel vraag is naar dit type vervoer, vooral van de grote bedrijven. Zeker het laatste half jaar neemt de vraag enorm toe. Logisch, want het scheelt natuurlijk enorm veel vervoer per vrachtwagen. En dus emissie. Daarom willen we het aantal ladingen opschroeven naar 160 per week.”