Skip to main content

ProRail heeft Dura Vermeer ingeschakeld om het emplacement rondom NS-station Beverwijk te vernieuwen. Een aantal sporen en wissels gaan weg, de rest van het spoor wordt vernieuwd en er komt ruimte voor een nieuwe snelle busbaan.

Het spoor in Beverwijk is aan onderhoud toe. “Daarnaast is het gebruik van de sporen in Beverwijk de afgelopen decennia veranderd”, vertelt Roel van Bladel, projectmanager van ProRail. “Ook hebben we gekeken of we het onderhoud goedkoper konden maken. Dat kon door sporen weg te halen die we niet of nauwelijks meer gebruiken.”

Goede afspraken

Deze werkzaamheden gaat natuurlijk niet zonder uitvoerig overleg met betrokken partijen zoals NS, DB Cargo en bijvoorbeeld Tata Steel. Van Bladel: “Tata voert veel materiaal aan en af via het spoor bij Beverwijk. Het is daarom heel belangrijk dat het bedrijf per spoor bereikbaar blijft. Uiteindelijk zijn we tot goede afspraken gekomen. Nu Dura Vermeer aan boord is kunnen we met het daadwerkelijke werk beginnen.”

Bereikbaarheid station Beverwijk

De planning is uitdagend. Dura Vermeer haalt sporen weg en maakt daardoor ruimte voor de nieuwe busbaan, onderdeel van het HOV-project (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Vervolgens past de aannemer de andere sporen aan. Hierdoor is er van 15 tot en met 22 november 2025 geen treinverkeer mogelijk van en naar station Beverwijk. Het terrein van Tata Steel blijft wel per trein bereikbaar.

Lees hier meer over het HOV-project Beverwijk/Velsen-Noord.

Lees hier meer over de ProRail-werkzaamheden in Beverwijk.