Skip to main content

Stel je een gigantische woontoren voor. Iconisch. Nog groter dan de Eifeltoren. Twee u-vormen krullen zich knus in elkaar; de gladde blauwe buitenwand vlijt zich als een verkoelende deken om de warme oranje binnenkant. Aan de buitenzijde van het reusachtige gebouw bevinden zich koopwoningen met stadzicht richting Amsterdam of met zeezicht richting het duin- en kustgebied. De inwoners zijn de hoeders voor de knusse woningen in de binnenring waar klimaatvluchtelingen een veilige opvang vinden en er bijkomen van hun barre tocht.

Om ook kunst met de thema’s van de Spoorzone te verbinden, ging de gemeente vorig jaar op zoek naar een geschikte kunstenaar. En na een uitgebreide selectie geleid door de kunstcommissie viel de keuze op de Vlaamse kunstenaar Benjamin Verdonck. De reden? Zijn manier van denken en werken, het artistieke onderzoek en de vormen van zijn programmering. Want voor Verdonck geen half werk: “Als we werkelijk iets willen doen aan alle problemen op het gebied van wonen, mobiliteit en klimaat, dan moeten we daar nu ook eens echt voor kiezen. Niet mondjesmaat en voorzichtig, maar rigoureus en onverschrokken.”

Synergie
Verdonck ontwierp daarom een woontoren die de woonopgave voor de nabije toekomst het hoofd biedt, met aandacht voor duurzaamheid, zelfvoorziening en sociale cohesie. Er is plek voor honderden woningen aan de buitenzijde van het gebouw en nog eens vele honderden kleinere verblijven aan de binnenkant. Bewoners zullen samen met elkaar nieuwe rituelen en feestdagen bedenken, ze leven duurzaam en zorgen voor elkaar door oppasdiensten, ouderenzorg, hulp in de huishouding en klusdiensten.

Zo werkt dat
De klimaatvluchtelingen delen hun levenslessen over ontbering en overleving met degenen die in de bevoorrechte positie verkeren nooit te hebben moeten vluchten. Om de verspilling tegen te gaan, bevinden zich luikjes tussen de woningen in het blauwe en het oranje deel, waardoorheen bewoners ‘left-overs’ kunnen delen. En beneden in kleine ateliers en werkruimtes, bouwen nieuwkomers rubberbootjes, die ingezet kunnen worden bij overstromingen.

Financiering
Dat zoiets flink geld kost, mag duidelijk zijn. Maar het Rijk trekt de komende jaren flink geld uit voor structurele oplossingen op woongebied en voor opvangplekken. En ook aan grootschalige aanvullende inkomsten is gedacht. Dit iconische gebouw zal het hoogste punt van Nederland vormen en zo een toeristische trekpleister worden die jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. Zij kunnen terecht in het restauratiegedeelte in de top van het gebouw, waar ze tegen betaling van het uitzicht kunnen genieten en van de horeca gebruik kunnen maken of een kaartje kopen voor de langste glijbaan ter wereld, die zich op het gebouw bevindt.

Beverwijk op de kaart
Als artist in residentie is Verdonck momenteel in gesprek met lokale partijen, omwonenden en andere belanghebbenden om hen bij het kunstproject betrekken. Dat deze oplossing Beverwijk stevig op de kaart zal zetten, staat buiten kijf. Maar het bouwwerk roept ook wat kritische vragen op en het is een uitdaging om de juiste bouwlocatie te bepalen. Het parkeerterrein bij de Bazaar en het Meerplein lijken op dit moment het meest geschikt, maar de bouwlocatie is nog niet in beton gegoten.

Meer horen over de Giganten?
Benjamin Verdonck komt naar Beverwijk om het gesprek aan te  gaan met bewoners en ondernemers over de Giganten.

Je bent van harte welkom om mee te praten:

  • Zaterdag 15 juli, vanaf 14:00 uur tijdens Bever Beach aan de Kop van de Haven
  • Maandag 17 juli, vanaf 19:30 uur tijdens de Buren Borrel op Ankie’s Hoeve, in het wikkelhuis aan de Halve Maan